fredag 21 november 2008

Ymer




Tänkte skriva några rader om Ymer....


Jag köpte Ymer som 3åring från Urban & Camilla Ekskär i Åsele i Januari 2003. Ymer hade en etta på jaktprov samt ett cert när han kom till oss och under hösten 2003 blev han SJCH. Det första provet vi gick var den 24/8 och på det fick han 90,5 poäng. SM kval 2004 och det lyckades vi vinna på 81,5 poäng. Tack vare det fick vi vara med på SM i harsa 2004. Där fick han 87 poäng och en 2:a plats efter en helt fantastisk Fäbobergets Nyx som fick 96,5 poäng.


Man får tycka vad man vill om olika linjer och stamtavlor, det jag kan säga var att Ymer var en riktigt bra älghund men framför allt en otroligt lättsam och trevlig hund hemma.




Ymer avlivades i februari 2008 efter att det konstaterades att han hade prostata cancer.
Mycket tråkigt men jag har lärt mig en sak efter detta och det är att jag måste bli bättre på att njuta av det som är här och nu..... Det är så enkelt att alltid tycka att små detaljer borde vara bättre under en jaktdag... Det borde ha varit si eller så.... Tänk om....

Njut när ni kan.

//Fredrick

2 kommentarer:

Anders L sa...

Hej Fredrik.

Måste säga att det finns ganska stora likheter utseendemässigt mellan Ymer och Kebbe.
Ha skitjakt på dig resten av säsongen

"kebbe"

Krutabackens kennel sa...

Jag tycker att Kebbe är ett strå vassare.